Biuro typu gabinet czy open space ?

Biuro typu open space jest lepsze od typu gabinetowego?

Biuro typu open space jest lepsze od typu gabinetowego? A może przeciwnie, to układ gabinetowy jest lepszy.

Nie ma dobrej odpowiedzi na to pytanie, jeśli próbuje się odpowiedzieć, w oderwaniu od przypadku konkretnej firmy. Oba rozwiązania mają swoje zalety i wady, i tylko odpowiednio zdefiniowane warunki i wymagania danej organizacji pozwolą odpowiedzieć na pytanie, który wariant będzie dla niej najkorzystniejszy.

Biuro w układzie gabinetowym to takie, gdzie drzwi z korytarza, wiodą do pomieszczeń, w których najczęściej, mamy do dyspozycji od jednego do kilku stanowisk pracy. W biurze tego typu wydzielamy zwykle salę konferencyjną, oraz pomieszczenia gabinetowe, do których droga wiedzie przez sekretariat. Oddzielnym pomieszczeniem jest też aneks kuchenny.

Zalety biura typu gabinetowego:

  • • umożliwia dopasowywanie przestrzeni i wyposażenia do indywidulanych preferencji pracowników,
  • • łatwiej o prywatność i poufność,
  • • łatwiej o ciszę do pracy w skupieniu

Wady typu gabinetowego:

  • • utrudnione bezpośrednie nadzorowanie pracy i zarządzanie zespołami,
  • • rozdzielenie zespołów spowodowane niewielką pojemnością pomieszczeń,
  • • trudniejsze do zmiany aranżacji w przypadku zmian zatrudnienia czy zamian organizacyjnych w firmie,
  • • trudniejsza komunikacja między pracownikami,
  • • utrudniona wymiana wiedzy i umiejętności między pracownikami,
  • • konieczność zapewnienia oddzielnych urządzeń peryferyjnych do każdego pokoju czy np. szaf ubraniowych,

Biuro typu open space to takie, które zorganizowane są na otwartej przestrzeni, wyposażonej głównie w ciągi biurek, z wydzielonymi strefami do rozmów, odpoczynku, przechowywania czy spożywania posiłków. Stanowiska pracy pogrupowane są działami, a oddzielone od innych zespołów za pomocą regałów, zieleni biurowej czy miękkich mebli do odpoczynku lub prowadzenia rozmów nieformalnych. Do wydzielenia sal konferencyjnych czy gabinetów, stosuje się często ściany szklane. Do mniejszych spotkań lub rozmów telefonicznych, stosuje się w open space kabiny akustyczne.

Zalety biura typu open space:

  • • łatwiejsze nadzorowanie pracy i zarządzanie zespołami,
  • • sprawna, szybka komunikacja i łatwiejsza wymiana wiedzy między współpracownikami,
  • • lepsza współpraca dzięki współdzieleniu urządzeń peryferyjnych, stref wspólnych,
  • • łatwa zmiana aranżacji w przypadku zmian zatrudnienia czy zamian organizacyjnych w firmie,
  • • zmniejszenie ilości potrzebnych urządzeń peryferyjnych i szaf,
  • • łatwiejsza integracja między działami

Wady biura typu open space:

  • • brak prywatności,
  • • konieczność stosowania rozwiązań akustycznych do ograniczenia hałasu,
  • • niemożliwe lub utrudnione zapewnienie tajności dokumentów,
  • • konieczność stosowania kabin czy budek akustycznych do spotkań, pracy w skupieniu czy rozmów telefonicznych
  • • ograniczone możliwości dostosowania stanowiska pracy do indywidulanych preferencji pracownika.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.