Idealne meble do księgowości
Prawie każda księgowa, zapytana o to, jak ma wyglądać jej stanowisko pracy, mówi tak: biurko ma być duże, żeby było dużo miejsca na papiery, szafy, dużo szaf, bo mam bardzo dużo dokumentów, no i krzesło, muszę mieć wygodne krzesło, bo długo ślęczę nad tymi papierami.
Kilka słów o meblach do działu księgowości na przykładzie realizacji.
Wiadomo, na stanowisku w dziale księgowości potrzeba więcej miejsca na papiery, faktury, na odłożenie segregatora, niż w większości innych stanowisk pracy biurowej.
W pracy o takie specyfice doskonale sprawdzają się biurka kompaktowe z blatem w kształcie litery L. W tym przypadku, podparte z jednej strony kontenerem, dzięki czemu nie potrzebujemy podpierać blatu trzecią nogą, co przekłada się na niższą cenę. Kontener i tak był niezbędny, więc wsparcie blatu na kontenerze jest doskonałym rozwiązaniem pozwalającym zaoszczędzić pieniądze. Ten aspekt doceni każda księgowa:)
Dodatkowo, wysoki kontener, przedłuża nam blat roboczy. Dzięki temu zyskujemy więcej miejsca na dokumenty. Kontenery bez uchwytów, jedynie z listwą boczną, dystansującą front na odległość pozwalającą na uchwycenie palcami boku frontu szuflady. Kluczyk łamany, żeby nie zgiąć go niechcący w zamku.
Kształt nogi stelaża też nie jest bez znaczenia, noga w kształcie odwróconej litery T, z kolumną umieszczona centralnie. Taka noga biurka ułatwia zajmowanie miejsca za biurkiem, kiedy przestrzeń na nogi jest niewielka, a biurka są do siebie dosunięte.
Stanowiska podzielone są ściankami działowymi.
Ścianki biurowe nie tylko pomagają wyznaczyć granicę między stanowiskami, dzięki czemu, łatwiej zadbać o porządek przy swoim biurku.
Ścianki tapicerowane przede wszystkim, stanowią miękki ośrodek poprawiający akustykę.
W pomieszczeniu, mamy wykładzinę Flotex, która jest wprawdzie gęsto taftowana, ale włos ma bardzo krótki, nie oferuje więc wyjątkowych walorów tłumiących hałas, jej głównym atutem jest nieprzyjmowanie zabrudzenia. Głośniejsza byłaby twarda podłoga, bo na twardej, wyraźnie słychać każdy krok. Podłoga z wykładziną tekstylną tłumi takie odgłosy.
Wprawdzie dział księgowości to nie call center, ale tam, gdzie są jedynie twarde ściany i twarde meble, przyda się miękka bariera, zamontowana w pobliżu miejsca, gdzie potencjalnie dźwięki będą emitowane.
Nie ma takiej ilości szaf, której księgowość nie jest w stanie zapełnić, szaf jest zawsze za mało!
Choć w tym przypadku, piętro niżej znajduje się archiwum, to spraw bieżących jest tyle, że potrzeba sporo miejsca do przechowywania dokumentów blisko stanowisk pracy.
Jeśli dokumenty upakowane są w segregatory, a te wypełniają szczelnie każdą półkę, to nie każda szafa poradzi sobie z taką zawartością. Szafy na dużą ilość dokumentów muszą być sztywne i zwarte. Solidnie obciążone, nie mogą się wypaczać.
W szafach szerokości 800 mm stosuje się zwykle półki gr. 18 mm*, jeśli półki nie są maksymalnie obciążone, to radzą sobie bez problemu, jednak przy maksymalnym obciążeniu pojawia się uwis półki i tendencja do rozpychania boków szafy.
W naszym przypadku, zastosowaliśmy szafy szerokości 1200 mm, z dodatkową środkową przegrodą. Dzięki temu, szerokość półki jest mniejsza niż 600 mm, więc uwis obciążonej półki będzie minimalny.
Jeśli dodać do tego fakt, że ściana tylna wykonana jest z pełnowartościowej płyty wiórowej i wpuszczana jest w boki i wieńce, a korpus szafy sklejany na prasie w fabryce, to mamy gwarancję, że nawet załadowana maksymalnie szafa, wytrzyma ciężar segregatorów. Dodatkowo, niektóre półki szafy są konstrukcyjne, czyli spinające boki korpusu zwykle w okolicy połowy wysokości wyższych szaf. Reszta przestawnych półek osadzona jest na mocowaniach zapobiegających wysunięciu półki przy próbie wyciągnięcia segregatora.
Płytowe drzwi przesuwne, nie mogą być wysokie. Duży arkusz będzie się odkształcał, falował, w końcu odepchnięty, ominąć może zamek wciskowy, przez co zamknięcie będzie nieefektywne.
W tym, konkretnym przypadku, szafy aktowe mają wysokość 4OH** + nadstawka 2OH.
Jest to jedyne sensowne rozwiązanie pozwalające w pełni wykorzystać wysokość pomieszczenia. Do tego uzyskana w ten sposób sztywność całości jest nie do przecenienia. Szafy ubraniowe, mają wysokość 5OH. Potrzeba sporo miejsca na komunikację, więc stosując drzwi przesuwne, nie musimy się cofać, jak w przypadku drzwi skrzydłowych. Ani użytkownik, ani otwarte drzwi nie blokują przejścia.
Jak księgowość, to niestety duża ilość czasu spędzana na siedząco.
Siedzenie zdrowe nie jest, wiec warto zminimalizować niekorzystne skutki długotrwałego siedzenia przy biurku przy pomocy odpowiedniego krzesła.
Jeśli wszyscy mają siedzieć na takim samym krześle obrotowym, to niech to krzesło można będzie dostosować do parametrów każdego użytkownika.
W krześle Taxis mamy mechanizm synchroniczny samoważący, czyli taki, którego siły docisku nie regulujemy pokrętłem, ale jest ona zależna od wagi naszego ciała.
W znaczący sposób ułatwia to obsługę krzesła biurowego.
Pozostaje nam tylko dostosować wysokość siedziska oraz jego głębokość, ustalić wysokość oparcia i wysokość podparcia odcinka lędźwiowego. W krześle wyregulować można jeszcze podłokietniki. W wersji z regulowanym zagłówkiem, mamy też dodatkowo wieszak na ubrania przymocowany do oparcia.
Z grubsza, to prawie wszystko, co najczęściej radzimy w podobnych realizacjach.
Po doposażeniu stanowisk w komputery i urządzenia peryferyjne, pojawia się temat prowadzenia i ukrycia kabli, przepustów, wieszaków czy wózków na komputery, ładowarek do smartfonów oraz wysięgników na monitory.
O tym jednak w osobnym wpisie.
Jeśli księgowa ma za małe biurko, a szafa pęka w szwach pod naporem dokumentów, to zapraszam do kontaktu. Na pewno możemy coś na to poradzić.
* Maksymalne dopuszczalne obciążenie półki płytowej dla W798 mm- 14,5 kg, dla W598 mm- 18,5 kg.
** Odległość między półkami zgodna z międzynarodowym standardem OH (327 mm).